Förutom koppen som jag redan skrivit om och tillbringaren som jag inte hunnit skriva om än så innehåller serien Mint också en teskål. Det är den jag skriver om nu.

 

Teskål Mint

 

 

Vad är det?

 

En teskål

 

Hur ser den ut?

 

5 cm hög och 10 cm i diameter. Den rymmer ca 2½ dl till bredden så vill man inte spilla rymmer den lite mindre. Den är grön på utsidan och vit på insidan. Den är handgjord så alla skålar skiljer sig åt lite

 

Material?

 

Lergods

 

Varifrån och pris?

 

Den är ju från min egen tebutik där den går på 299:- st

 

Plus?

 

Lergodset är nog tjockt för att man inte ska bränna sig vid de flesta teer, botten är ganska plan så den går att vispa matcha i, den är skön att snurra på (bra för om man övar på cha no yu), den är skön att hålla i och känns lyxig, den är vit inuti så att färgen av teet förändras inte av teskålens färg, den är ganska tålig och tål diskmaskin.

 

Minus?

 

Även om lergodset är tjockt så blir den lite för varm för väldigt varma teer.

 

Övrigt

 

Den går utmärkt att dricka eller äta annat ur också, tex om jag dricker te ur koppen Mint kan jag ha torkad frukt eller liknande i skålen.

 

 
Chawan, Mint, Teskål, recension,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Elin

16 Sep 2015 10:58

Fin! Har du nå tips på te att dricka när man är förkyld? Eller är det bara någonting man har fått för sig, att te skulle kunna hjälpa alltså?

Svar: Vad jag förstått det (jag är ingen läkare) Så finns det inget som kan bota förkylning då det är ett virus och inte en bakterie, det enda man kan göra är att minska besvären. Detta kan tex vara att dricka något lagom varmt då man har ont i halsen och det funkar ju. Honung är ju extra bra (men för att honung ska vara antiviralt och antibakteriellt så måste det vara opastöriserad/oupphettad honung så det gäller att köpa sin honung från rätt ställe och att inte ha i det direkt i koppen då vattnet är för varmt utan att vänta till teet är dryga 40 grader el så).

Det finns däremot viss forskning som visar att regelbundet tedrickande kan minska risken att få influensa iallafall (just förkylning vet jag inte om det har forskats på).

Sen finns det örtteer som tex är slemlösande eller liknande men just örtteer har jag dålig koll på det är nog att hålla koll på te. :)
Linnea

Skogsraah ☾

22 Sep 2015 00:03

Fina!

Kommentera

Publiceras ej