Jag har ett lite annorlunda te som favoritte. Mitt favoritte är Matcha.
Matcha är ett grönt te från Japan som malts till pulver, så istället för att låta teblad dra i vatten så vispar man pulvret i varmt/hett vatten (mellan 70 och 80 grader).
 
Har ni varit på en Japansk teceremoni så har ni testat matcha för det är det teet man använder i cha no yu (den japanska teceremonin). När jag dricker det till vardags så gör jag det inte så traditionellt utan vispar det bara lite sådär rakt upp och ner, men jag dricker det med rak rygg (det ska smaka bättre så har jag läst).
 
Matcha kan man också använda i matlagning och bakning, tex så kan man ta vanlig vaniljglass, låta den smälta lite och röra ner matcha efter smak eller så kan man tex göra matchakakor.
 
Är det nån annan som testat matcha eller som kanske har något kul recept med matcha?
 
Matcha Midori i min raku chawan med mitt första försök på dango (vanligtvis ska man ha mycket skum på matchan men jag är dålig på det).
Cha no yu, Chawan, Grönt te, Japan, Raku, Te, Teskål, japanskt te, kakor, matcha,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej