Härom veckan så testade jag att göra kakor med tesmak, jag har testat att använda te i matlagning tidigare men inte i kakor/bakning (om inte man räknar med den gången jag gjorde dango med matcha i men dom blev totalt misslyckade), så det var kul att testa.
 
Nu fick inte just dom här kakorna så mycket tesmak men dom blev godare än originalreceptet och dom har en riktigt fin färg. 
Teet jag har använt heter Matcga midori och det är en matcha som passar till det tunnare teet eller matlagning dvs inte den högsta kvalitén man kan finna.
 
Receptet är omgjort från "lills luftlätta småbröd" från boken "sju små kakor", det är både gluten/vete fritt och enkelt att göra mjölkfritt därav det nya namnet. Dom har också så lite te i sig att man kan äta dom på kvällen el om man inte tål så mycket koffein (det är ca 4-5 mg koffein/kaka).
 

Matchakakor för de flesta ca 50 st

ingredienser:

125g mjölkfrittmargarin, margarin el smör

1½ dl socker

2 tsk vaniljssocker

1 msk siktad matcha eller mer

1 ägg

4 dl potatismjöl

Sätt ugnen på 175 grader (gäller både varmluft och vanlig ugn jag använde varmluft).

Rör samman matfett, socker, vaniljsocker och matcha (enklast att använda händerna + man får en fin grön färg på dom ;) ). Tillsätt ägget och arbeta sist in potatismjölet. Knåda degen lite lätt.

Gör små kulor (jag använde matskedsmått för att få dom lika stora), lägg dom på en smort plåt eller på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dom med en gaffel.

Grädda dom mitt i ugnen i 10-15 minuter, låt svalna. Ät och njut.

 
Glutenfritt, Grönt te, Mjölkfritt, Recept, japanskt te, kakor, matcha,

Liknande inlägg

1 kommentarer

coffeeandcupcake.blogg.se

21 Sep 2015 15:50

Bra recept :)

Kommentera

Publiceras ej