Ibland vill man ha något svalkande och något gott te samtidigt. Har man gjort en massa iste redan så kanske man vill ha något nytt också. Då kan man testa att göra teglass. Den här teglassen är superenkel och relativt nyttig.
 
 
 
Isglas på te
 
Du behöver
 
isglassformar, jag köpte mina på laplandecostore
Te av någon sort som är god kall
Sötning
Eventuellt extra smaksättning
 
  • Ta minst dubbelt så mycket te som du normalt skulle göra men gör teet annars som normalt.
  • Söta teet med valfri sötning, sötare än normalt, jag använde ca 1 tesked socker/honung per isglass (ca 75 ml). Låt svalna.
  • Lägg i den smaksättning du vill ha i formarna(om du vill ha någon) och häll i teet. Ställ in i frysen och vänta tills det fryst till is.
  • Ta fram och njut en varm dag.
Som exempel på vilka teer man kan använda, vilken sötning och smaksättning så tar jag upp dom som är på bilden.
 
Längst till vänster: Te Gyokuro, sötat med vitt socker och "smaksatt" med teblad. Även Sencha Kyoto kan man använda för liknande smak.
Mitten: Te Assam FTGFOP1 ,sötad med honung och smaksatt med vita och rosa rosenblad (Godast!)
Höger: Örtte röd rooibos, sötad med farinsocker och smaksatt med blåbär.
 
Men jag tycker helt klart det är värt att testa sig fram. Kommentera gärna, särskilt om ni testar någon egen kombination
Gyokuro, Recept, assam, rooibos, teglass,

Liknande inlägg

3 kommentarer

anne von porat Veckomagasinet

07 Aug 2017 11:41

Gud så gott

Svar: japp :)
Linnea

Joanna-Livet med psykisk ohälsa

07 Aug 2017 11:44

Så gott

Svar: Jo det är det :)
Linnea

madabouttea.se

12 Aug 2017 08:31

Har funderat på att testa att göra teglass :)

Svar: Testa :) det finns även andra sätt såklart, någon gång kommer jag att testa att göra en te granita (visst heter dom så?) men då jag så extremt sällan äter glass så blir det inte så ofta tillfälle.
Det går ju också att göra en lätt matchaglass istället om man vill ha gräddglass istället. Enklast är genom att röra ner matcha i halvmjuk vaniljglass men vill man kan man göra från grunden också :)
Linnea

Kommentera

Publiceras ej