Är te av bra kvalité dyrt?
Korta svaret är nej.
Te av bra kvalité kanske kostar ganska mycket per hekto men teer av bättre kvalité kan i princip alltid bryggas flera gånger så du får ut mer av samma mängd te.
 
Dessutom behöver du mindre te för en kopp te än en kopp kaffe. Det vanliga är 3 gram te för 2dl vatten medan du behöver hela 10g kaffe för 1,5 dl kaffe*. Jämför du med vin är skillnaden ännu större och te kan i många fall ersätta just vin till tex maten.
 
Tar vi tex och jämför Alishan som är mitt dyraste te per hekto så kostar det 1:-/dl färdigt te om du använder samma teblad 5 gånger (vilket du mycket väl kan göra) medan 1 dl färdigt kaffe av sämre-medel kvalité (i mataffären) kostar ca 60 öre och då hoppas jag att ni inte köper kaffe i mataffären utan köper det på tex Budhas kaffe och rosteri (det enda kaffe jag dricker).
 
Jämför vi Alishan med ett medelbra vin** kostar vinet drygt 13 gånger mer! Eller mer än dubblet så mycket om vi skulle skippa att brygga teet flera gånger.
 
Visst när du väl köper in teet kan det kännas som mycket pengar men det är drygt istället.
 
 
*Både när det gäller kaffe och te är det generella mått och när det gäller kaffe är även priset ett ungefär
** Räknat på en flaska på 7,5 dl för 100:- det blir alltså 13,33:-/dl
Alishan oolong, kvalié, pris,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Lillemmish- mode - inspo

21 Aug 2017 10:20

ha en toppen måndag

kramizzz

Svar: Tack desamma :)
Linnea

Days by Johanna

22 Aug 2017 19:56

oh nu blev jag sugen på te!

Hugo är inne på vecka två på förskola nu, och det går sådär, några olyckor varje dag, men jag hoppas det ordnar upp sig, han skall få ha blöja när de är ute, eftersom han ofta glömmer bort det då, jag är inte 100% nöjd med det, men jag vet inte hur jag skall nå fram till personalen.

Kommentera

Publiceras ej