Här svarar jag på 10 frågor om mitt förhållande till te, klicstra gärna ut frågorna och svara på det i en egen blogg eller liknande. Om du gör det så länka så jag får se inlägget :)

Vad är enligt dig bäst med te?

Smaken, så varierat även då det är osmaksatt. Att jag kan resa utan att betala massa pengar. Att det alltid finns nytt att lära sig. Ceremonin i det hela. Något för alla sinnen (Jag skrev faktiskt ett blogginlägg om detta nyss)

 

Hur skulle du beskriva ditt förhållande till te?

Tenörd to the extrem

 

Vad för te dricker du helst?

Pu-erh, grönt eller oolong om man pratar om sort om man pratar om ett specifikt te är det nog matcha även om det finns andra goda också.

 

Vad har du helst i eller till ditt te?

Inget i men till kan jag ta lite mörk choklad eller torkad frukt om det passar till och jag har hemma.

 

Hur gör du helst ditt te?

Enligt en förenklad gong fu cha, med gaiwan om jag har någon hel (vilket jag inte har nu  ) men annars tekanna. Eller så gör jag tvärt om och gör det väldigt enkelt med teet direkt i koppen (utan sil i en liten kopp utan öra)

 

När dricker du det helst?

Mellan måltiderna så att man kan koncentrera sig på teet.

Vad är det konstigaste eller ovanligaste te som du har testat?

Antingen är det ett lagrat oolong eller lila te (vilket är konstigare mellan dom?)

 

Vad är det konstigaste eller ovanligaste du har gjort med te?

Haft som ögonskugga (matcha)

 

Vilket te skulle du så gärna vilja testa?

Det där från dom vildvuxna teträden på det där berget som man inte får skörda från längre. Jag skulle vilja se om det teet skulle vara värt pengarna

 

Vad är ditt bästa tips för att få perfekt te?

Tänk på kvalitén på teet och vattnet. Tänk på temperaturen på vattnet och håll reda på tiden. Sen efter det så kan man ästan använda vilken metod som helst och det ändå blir gott

 

#HappiChallange

#HappiChallenge, Happichallenge, Te,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej