Du vet väl att te ofta går att använda flera gånger. I Kina anser man att det är den andra omgången som är den godaste. Själv tycker jag att det kan variera men hur som haver ska man inte glömma att använda tebladen flera gånger.
 
Ibland går det inte att använda tebladen flera gånger. Oftast gäller det svart te och även örtteer är såra att få ut nog med smak av mer än en gång.
 
Hur många gånger det går att använda smama teblad varierar mellan te och te, vissa bara en gång som sagt och andra mer än 5 gånger. Använder du en större mängd te går det att använda ännu fler gånger.
 
Tricket är att öka temperaturen och tiden mellan varje gång, med några få undantag. Tex fina japanska teer ska du hälla av direkt istället för att öka tiden för.
 
Smaken, doften och färgen ändra mellan varje omgång, du kan hitta smaker som du inte hittade förut eller kanske hitta en "favoritomgång".
 
Tebladen ska helst inte sparas längre än en dag däremot så brygg små omgångar på kanske en deciliter eller så. Då slipper du springa på toa i ett.
Blommande te går ofta att använda flera gånger
 
Har du inte testat tidigare så tycker jag att du ska testa att använda samma teblad flera gånger, välj något extra fint te. Det blir oftast bäst då (och så mycket billigare).
Te, brygga flera gånger,

Liknande inlägg

3 kommentarer

Elin

15 Mar 2016 11:08

Vilket bra tips. Jag har provat det ett par gånger men jag har dock varken höjt temperaturen eller tiden då haha. Så det ska jag tänka på nästa gång!

MissMagic

13 Apr 2016 18:01

Jag känner mig lite dålig som aldrig använt te mer än en gång... Men ska testa. Låter ju intressant att det enligt vissa är godare vid andra användningen :)

Martin Jönsson

15 May 2019 10:13

Började av en slump brygga te på lite "ryskt" vis, men det är nog spritt över hela Asien.
Det finns lite motstånd i Sverige mot att tänka i flera led kring mat och dryck nu för tiden.
Det är som att vi förlorat något genom att levnadsstandarden som ökat förknippas med "brygga nytt", "köpa nytt" eller inte spara och laga till i flera led.
När jag bryggde te på samma blad insåg jag hur mycket smakerna förstärktes genom att lite vatten drog ut till nästa omgång.
Så det mest "ekonomiska" blev det mest logiska smakmässigt.
Skönt att det här sättet att tänka blir återigen mer naturligt än vad den snabba förbrukningen har varit. Då slipper man känna sig
som en "outsider" för att man suger ut det sista smakbitarna ur sitt te. Det ekonomiska blir det gourmet-mässigt rätta.
Underbar tanke och så bekväm dessutom.

Kommentera

Publiceras ej