Det finns massa saker som jag idag tycker är helt självklara i nivå på "Det kan väl alla?" som jag märker då och då att det var det visst inte alls alla som visste. Här kommer iallafall fem saker som jag lärt mig är viktigt och som är självklara nu men som inte var det förr.
 
  1. Temperatur spelar roll: När jag var yngre tänkte jag aldrig på vilken temperatur vattnet var då jag gjorde te. Det var kokhett alltid och varje gång. Det är nog tur att jag i princip bara drack svart te. Kanske var det därför jag inte gillade grönt te då, jag lät det helt enkelt dra för hett.
  2. Tid spelar roll: De tidigaste teminnena jag har var då mamma gjorde te i hennes dubbelbryggare, då brydde jag mig ju inte om hur länge teet fick dra, det går ju inte att bestämma. Även senare så brydde jag mig inte, jag kollade på sin höjd på färgen på teet men ofta inte ens det.
  3. Kvalité gör skillnad, stor skillnad: Förr så brydde jag mig inte alls på kvalitén på te, inte ens då jag började köpa te i tebutiker för även då gick jag efter vad som luktade gott. Det var först då jag började handla på tebutiker på nätet som jag började förstå vilken skillnad det är mellan parfymerat blask och riktigt bra te.
  4. Det är skillnad mellan te och örtte: Jag är också en av dom som trott att rött te är ett riktigt te en gång i tiden. Däremot så drack jag inte så mycket örtte, möjligen rooibos då jag börjat handla i tebutiker men inte på riktigt bra tebutiker. Jag skulle aldrig då kunnat tänka att det är sån skillnad på smak egentligen, även om det såklart var skillnad på smak.
  5. Det finns te som heter gult te, vitt te, oolong och pu-erh: Förr så trodde jag att var det blad eller liknande i hett vatten så var det te. Men även efter att jag hade lärt mig att te kommer från en och samma buske så visste jag i princip bara om svart och grönt te. Skulle någon pratat om Pu-erh då hade jag, "puh vadå?"
 
 
Vad kan du för självklarheter som kanske inte är självklarheter?
 
2005, lista,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Amanda Hedlund

29 Jul 2016 17:36

Har du provat Caroti morot te? Otroligt god !

Svar: Nej, jag vet inte om jag skulle våga mig på ett örtte på morot då jag inte tål morot helt
Linnea

Kommentera

Publiceras ej