Spår är kanske fel ord egentligen men jag försöker mig på kvalificerade gissningar om tetrender 2016
 
Jag tror att
  • Matcha kommer att bli större i Sverige, inte främst traditionellt vispad matcha utan matchalatte, matcharecept och liknande.
  • Det kommer nog komma fler klimatrelaterade forskningsrapporter om te, tex hur och var te kommer att kunna odlas trots klimatförändringar.
  • Fint te från "ovanliga områden" kommer att bli mer poppis tex Skottland och Afrika
  • "Ovanliga teer" tex oolong, pu-erh, lila te m.m kommer att fortsätta att öka men inte lika mycket som matcha.
  • Teförsäljningen kommer att fortsätta att öka.
Jag har inga hårda bevis på att det kommer att bli så men med tanke på trender i världen och i Sverige redan nu så ser det ut att bli något liknande av det jag skrivit iallafall.
 
vad tror du det kommer att bli för trender i tesverige i år?
 
 
2016, Te, klimat, matcha,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Vera

02 Jan 2016 15:45

Te är gott, hade varit roligt att kunna göra egen te, ska nog kolla upp hur man gör det hihihi..

jag tror att det nya året kommer handla mer om hur man blir självförsörjande på sin trädgård, jag hoppas det i allafall. Tänka miljösmart är viktigt. Lite kan vi alla göra. dessutom är det roligt.

Svar: Te är svårt, te från en tebuske som frusit blir inte lika gott som "ofrusit" te, dessutom tål det bara 15 minus. Men dom överlever i Sverige, Carl von Linné hade en liten teodling i Uppsala och det finns kommersiell teodling i Skottland.Örtte är däremot enklare. Du kanske ska kolla in mina blogginlägg om hur jag gjorde "Falskt te" (örtte av rallarros som smakar lite likt svart te).

Nu tänkte jag i teväg men jo, miljötänk i allmänt är påväg upp. När du tar upp miljö så kom jag på att försäljningen av ekologiskt te kommer nog att öka.
Linnea

Linnea Teälskare

21 Jan 2016 19:29

Det är inte bara jag som tror på matcha i år. I Mer smak (coops tidning) så tror månadens matprofil Mia Gahne på "matcha te i alla former"

Kommentera

Publiceras ej