Jag gillar inte uttrycket "Rött te" det är inte bara för att det inte är ett te (utan ett örtte) utan också för att min favorit rooibos är grön rooibos.
 
Grön rooibos är gjord på liknande sätt som grönt te (medan röd rooibos är gjord på liknande sätt som svart te) vilket ger en mycket mer frisk smak och en grönare (men fortfarande rödaktig) dryck. Att örtteet är mindre bearbetat än röd rooibos gör också så att mer näringsämnen bevaras  vilket ju inte är negativt det heller.
 
Den gröna rooibos jag oftast dricker är en osmaksatt ekologisk grön rooibos, men det finns även smaksatta. Jag tycker bara att den är så god osmaksatt att smaksättning blir överflödig.
 
Grön rooibos
 
Har du druckit grön rooibos någon gång? Vad tyckte du?
eko, grön rooibos, rooibos, örtte,

Liknande inlägg

6 kommentarer

Alyssa

30 Nov 2015 12:44

Jag tror inte att jag testat grönt rooiboste någon gång. Bara druckit rött rooibos och vanligt grönt örtté men det är kanske värt att prova :D

Svar: "Vanligt grönt örtte" Vad är det? Något speciellt örtte eller menar du bara örtteer som råkar vara gröna?
Linnea

Alyssa

30 Nov 2015 15:02

Jag har ingen kunskap alls om teer men ja, örttee som är grönt helt enkelt, haha. Jag trodde att allt grönt te va örtte men som sagt, jag har ingen kunskap när det kommer till teer :D

Svar: Det är kul att lära ut :)Svart te, grönt te, vitt te, gult te, oolong och pu-erh är te (och lila te, men det räknas inte riktigt till en egen tesort men te är det). Allt annat är örtte :) Jag har ett gammalt blogginlägg om det ("Vad jag menar då jag pratar om te" och "olika tesorter" under fliken "om te".)
Linnea

Alyssa

30 Nov 2015 18:54

De inläggen ska jag kika in! :)
Kram!

Svar: :)
Linnea

Urhästen

06 Dec 2015 09:45

En sak som jag alltid har undrat är - hur framställer man te? Alltså, är det stora odlingar av olika örter som man sedan skördar, eller är det anställda som plockar dessa i det vilda, hur förlänger man örternas, barkens, bladens hållbarhet? Det finns så mycket att veta om hur te framställs!

Svar: Både när det gäller te och örtteer så finns det både det som är odlat och det som plockas vilt. Det som är odlat är vanligast och då billigast, te kan antingen plockas med maskiner (vanligt i Japan) eller för hand, att det plockas för hand är däremot vanligast. Ofta är det kvinnor som plockar (oftast de två blad och en knopp) och det tar ca en vecka att plocka ihop nog med blad för ett kilo te. Hur teet behandlas efter plockning beror på vilket te det är men flera sorter (Svart te, oolong, pu-erh och till viss del gult te) oxideras innan det torkas. jag kan skriva ett inlägg om det när jag mår bättre (hör influensa :( )
Linnea

Urhästen

18 Dec 2015 08:25

Tack för svar och ja - jag hade verkligen vilja läsa om hur olika teer framställs! Lite som "bakom kulisserna" hehe. Krya på dig!

Vera

02 Jan 2016 16:07

Va facinerande, jag älskar te, men jag har aldrig tänk bort om de som finns på icas hyllor. kanske dax att besöka en riktigt te butik.. något nytt att göra för i år hihih..

Kommentera

Publiceras ej