Jag skriver ju om te här (och det kommer säkert komma lite om örtte också) och jag tänkte berätta vad jag menar då jag pratar om te.
 
När de flesta tänker på te så tror jag att dom tänker på blad eller liknande som man lägger i hett vatten och låter dra, men när jag pratar om te pratar jag om blad (ev ibland stjälkar) från Camellia sinensis som läggs i hett eller varmt vatten. Det är just det som räknas som te egentligen, allt annat är örtteer.
 
Så de teer som räknas som teer och som jag oftast kommer att ta upp är svart te, grönt te, vitt te, gult te, oolong och pu-erh (och lila te om man räknar det till en egen tesort, jag gör inte det däremot). Allt annat tex "rött te" eller yerba mate hör till örtteer och dom kommer jag inte skriva så jättemycket om (även om jag dricker och uppskattar dom också).
 
För att vara ärlig så vet jag inte så jättemycket om örtteer men då tror jag att det är omöjligt att veta jättemycket om både te och örtteer för det är ett så gigantiskt ämne och så bra minne har jag inte, jag har nog att hålla reda på ämnet "te" (som är gigantiskt i sig själv så jag har fortfarande massor att lära). Så därför är det bäst att jag håller mig till te för det kan jag någorlunda i alla fall :)
 
Drömmen är såklart att ha en egen planta av Camellia sinensis men hittills så har jag inte fått fram nån från frö så jag får väl försöka att få fram en planta nån stans ifrån, men eftersom det är en tropisk växt så borde den klara av att vara en lite större krukväxt. Om ni vet var man kan få tag i en teplanta så säg till och fråga på om ni har frågor även om jag hoppas att jag kommer att kunna skriva flera inlägg som går lite djupare in på ämnet te senare.
Bilden har jag lånat från wikimedia commons och är en bild på Camellia sinensis
 
 
Camellia sinensis, Grönt te, Svart te, Te, gult te, lila te, oolong, pu-erh, vitt te, örtte,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej