Nu när jag satt med mitt Mao xie (ljust oolongte) så tänkte jag att det är nog inte så många som skulle ta fram en skål för att dricka te, men jag tycker att har man inte testat det så ska man testa det nån gång.
 
Det te som jag tror kan vara vanligast att dricka ur skål är nog matcha som är pulveriserat grönt japanskt te som används i den japanska teceremonin, men även andra teer passar att dricka ur skål.
 
När man ska välja ett te som man dricker ur en skål så är det bäst om det är ett storbladigt te och ett som inte blir beskt om man låter det dra för länge så jag tycker att oolong och vitt te passar allra bäst till det men det finns andra också som man kan stöta på då och då.
Knepet då man dricker bladte ur en skål ät att man använder tänderna för att sila teet (man kan förstås också brygga teet färdigt och sen hälla upp det i en skål).
 
Jag själv tycker om att då och då dricka te ur skålar, det känns lite mer lyxigt av nån anledning även om man kan dricka ur vilken skål som helst.
 
Brukar du dricka te ur skål nån gång?
 
 
 
Grönt te, Te, Teskål, japanskt te, kinesiskt te, mao xie, matcha, oolong, vitt te,

Liknande inlägg

2 kommentarer

josefin

09 Oct 2014 23:48

Jag dricker jätte mycket te och har faktiskt en skål som jag använder ofta ;)

Svar: Vad kul att jag inte är helt ensam :)
Linnea

Varga

10 Oct 2014 10:52

Ååh, det påminner mig om när jag var liten! Min faster brukade alltid göra te i skål till mig när vi var hos farmor, för att farmor hade bara små koppar och jag drack så mycket te redan då... Gör fortfarande så när jag är hos farmor ibland.. :3 Men annars så är mina temuggar större än mina skålar hemma så jag dricker mest ur mugg, typ från Indiska eller liknande, hemma.. :)

Svar: Själv föredrar jag små koppar faktiskt (men gärna med en tekanna bredvid så att man kan fylla på) så de flesta av mina teskålar (vissa är specifikt gjorda för te, vissa är dessertskålar) är större än mina "vanliga" koppar.
Linnea

Kommentera

Publiceras ej