Oj, det märks att jag haft fult upp i veckan, jag har flera dagar i rad tänkt skriva ett inlägg om vatten men jag har inte hunnit, men nu hinner jag iallafall.

Te innehåller ju mest vatten så såklart påverkar vattnet smaken på teet. Bland annat så ska vattnet smaka bra. Det finns faktiskt ställen där vattnet smakar, rent sagt skit. Min syster bodde på ett sånt ställe en gång och hon fick skaffa en vattenrenare för att det inte skulle smaka dåligt. Att vattnet smakar dåligt kan bero på olika saker, det kan vara pga orenheter tex pga dåligt renat vatten, smutsiga rör, hårt vatten eller nått annat som jag inte vet om.

Har man riktigt dåligt smakande vatten kan man skaffa vattenrenare, det finns olika varianter av dom tex såna man sätter in i kranen eller såna som man har i en tillbringare. Hur bra olika vattenrenare är vet jag inte och jag kan inte testa för vi har oförskämt gott och bra vatten här hemma men jag vet om att det finns.

Hårt vatten passar inte till te heller men i alla fall vissa vattenrenare ska kunna göra vattnet lite mjukare i alla fall. (än en gång så har vi oförskämt bra vatten, det är så mjukt det kan bli så jag har inte testat nått för att få vattnet mjukare). Man kan också koka vattnet och låta det stå ett tag, det ska i alla fall minska hårdheten lite.

En av de saker som mest spelar in på smaken förutom kvalitén på vattnet är ju också temperaturen, ett te som bryggts i för varmt vatten smakar alltid urk hur bra te eller vatten man än har. Jag har tidigare gjort ett bryggningsschema där jag tar upp de vanligaste temperaturerna för olika slags tesorter.

När man pratar om tevattnet så brukar man ofta säga att man inte ska koka vattnet för att då kokar syret (som leder smaken) bort, men det ska visst vara en myt. Jag har själv inte testat men det finns flera som testat till och med genom blindtester och man har inte sett att kokat vatten till te ska ge sämre smak snarare tvärt om ifall man skulle ha hårt vatten. Syrehalten minskar vid kokande vatten jämfört med kallt vatten ja, men den skillnaden sker redan före 40 grader så det spelar ingen roll för te eftersom allt te, även gyokuro bryggs vid 40 grader eller varmare (om inte man kallbrygger teet).

Själv så låter jag tevattnet sällan koka, det är till stor del för att jag har en vattenkokare som man kan ställa in temperaturen på hur varmt man vill ha vattnet och eftersom jag oftast dricker grönt te ska det sällan över 80 grader så det hinner inte koka.

När man läser olika texter om te så finns det väldigt poetiska beskrivningar om vattnet eller beskrivningar om folk som hämtar vatten i kallkällor i bergen eller liknande. Det är intressant att läsa tycker jag men inte så jätterelevant enligt mig, det viktigaste när det gäller tevattnet är att det smakar bra (fritt från orenheter), att det är mjukt och att det har rätt temperatur förutom det spelar det inte någon roll för mig om det kommer från en brunn eller en kallkälla.

Vad tycker ni om ert vatten? Är det bra eller dåligt?

 Sencha bryggt med 70 grader varmt vatten, det kanske ser smutsigt ut men det är för att själva teet hade vissa bitar som var jättesmå inte för vattnet.
Gyokuro, Vatten, hårt vatten, illasmakande vatten, kokande vatten, vattenrenare,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej