Te är kanske inte det första man tänker på som matdryck men det passar faktiskt och det är kul att klura ut vad för te som passar till vad för slags mat.
 
Ett av de lite mer naturliga maträtter att dricka te till är däremot sushi, många har nog testat ett, ofta förfärligt smakande te på en sushibar till sushin men det kan vara så mycket godare och man kan anpassa det till olikas personliga tycke och smak.
 
Det vanligaste teet till sushi är Gen mai cha, vilket är ett grönt te, ofta av lite lägre kvalité som blandas med rostat ris. Eftersom det blandas med rostat ris får det en speciell smak som många som är ny med japanskt te, grönt te eller som inte gillar japanskt te ofta gillar. Gen mai cha har också den effekten på maten att den minskar smaken av fisk. Så tex den enda gången jag ätit sushi med fisk drack jag gen mai cha till och det hjälpte smaken betydligt (det var ett dumt val till "första gången sushi" jag köpte fryst, färdig sushi i matbutiken).
 
Sencha är ett annat te som passar till sushi men den har motsatt effekt, den förhöjer smaken av fisk. Så tex jag som endast ätit vegansk eller ovo-vegetarisk sushi i flera år nu föredrar sencha till min sushi då det förhöjer "fisksmaken" i norin. Skulle man vara en sån som älskar fisk kan säkert sencha också vara en hit.
 
Det finns andra Japanska teer som också passar till sushi, några av dom är hojicha som har lite lik effekt som gen mai cha och bancha som har lite lik effekten av sencha.
 
Finare teer som Gyokuro och matcha dricker jag däremot helst inte till sushi. Det passar säkert men när jag dricker som teerna vill jag känna all smak av teet.
 
Kinesiska teer dricker jag helst inte till sushi, men man kan ta ett enkelt grönt te från Kina, gärna ett från sydöstra Kina (dom teerna är lite mer lik Japanska i smaken). Jasminte dricker jag inte till sushi efter att ha testat det. Det funkar säkert till annan mat men jag tycker inte det funkar till sushi.
 
Har du några tips om teer som passar till sushi?
 
Lite hemmagjord sushi med ett enkelt sencha till.
Gen mai cha, Grönt te, Gyokuro, Hojicha, Japan, Kina, Sencha, Sushi, Te, japanskt te, kinesiskt te, matcha,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Elin

07 Nov 2014 13:18

åh sushi!

Maria

10 Nov 2014 13:03

Spännande med te till sushi, det har jag aldrig ens tänkt på.
Jag har alltid haft svårt för att dricka te, är väl en typisk kaffemänniska. Men sushi äter jag ofta och älskar det, har ofta haft svårt att hitta något passande att dricka till. Ska absolut prova att dricka te nästa gång. Tack för tipset :)

Kommentera

Publiceras ej