Jag har endel teburkar, särskilt eftersom min pappa samlade på teburkar (och andra liknande burkar) förr så jag har också ärvt några äldre. Så jag vet inte ens hur många jag har men det är fler än 15 i alla fall.
 
Men jag vet vilka som är mina favoriter i alla fall. Jag har tre stycken favoriter och dom har två saker gemensamt, dom har dubbla lock (vilket är bra för hållbarheten av teet) och dom är alla från Japan (eller i alla fall ska det se ut så).
 
En är Röd/guld mönstrad, rund och i metall fast med plast innerlock. Den använder jag mest till matcha men nått annat japanskt te har varit i den nån gång. Eftersom innerlocket är i plast så har jag aldrig smaksatta teer i den då jag testat det med en annan teburk med plastlock och där satt smaken i locket jättelänge.
 
En är i körsbärsbark, cylindrisk men själva burken är i metall. Den är jättefin och jag har oftast matcha i den men ibland ett fint sencha.
 
Den sista är grönmönstrad i papper på utsidan (så disken är lite knepig), metall på insidan och cylindrisk. Den har jag ofta blommande te i för den har jag oftast som prydnad och blommande te dricker vi oftast inte till vardags.
 
Jag skulle också gärna ha en fin teurna och en tekista/låda men det tar nog ett tag innan jag skaffat såna.
Vad är dina favorit teburkar och har du några teburkar (eller liknande) som du skulle vilja ha?
 
Hemskt vad mörk bilden blev men ni ser i alla fall :)
 
 
Blommande te, Grönt te, Japan, Te, Teburk, Tekista, Teurna, japanskt te, matcha,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Elin

02 Nov 2014 12:19

Åh va fina! Gillar den där lilla minivarianten längst fram på bilden :)

Svar: Den lilla är locket till körsbärsbarksburken, jag ville visa hur innerlocket såg ut (och få lite jämnvikt i bilden)
Linnea

Kommentera

Publiceras ej