Jag ska börja med att be om ursäkt för att jag inte skrivit på ett tag men jag har inte alls haft inspiration och då känns det som om jag bara skulle skriva dåliga inlägg och då väljer jag hellre att inte skriva.
 
Jag tänkte berätta lite om att tvätta te idag. Att tvätta te är i princip att hälla bort första bryggningen vilket kan ge bättre smak, särskilt på vissa teer.
 
Att tvätta te kan vara positivt på många sätt delvis så sköljs eventuellt damm (eller liknande) bort, delvis så får man mildare smak (om man nu vill ha mildare smak) och man får också mindre koffein i teet.
 
Man kan tvätta alla teer men det passar bäst med mörka teer enligt mig och är näst intill nödvändigt för pu-erh teer. Det snabbaste är att hälla varmt vatten (samma temperatur som teet ska ha, vi vill inte skålla teet) över teet i tekannan, muggen, etc och sen helt enkelt hälla bort det i princip direkt. Sedan brygger man te på de fuktiga tebladen. Det är den metoden jag oftast använder (till svarta teer som man bara kan brygga en gång passar denna metod bäst).
 
Man kan också låta teet brygga mellan 30 sek och hela bryggtiden och sedan hälla bort teet, far att sen brygga te på de blötlagda tebladen. Det gör jag om jag tycker att teet har alldeles för mycket smak av något som jag inte gillar (tex för kort lagrade pu-erh teer eller pu-erh teer av sämre kvalité).
 
Att tvätta teer är vanligt i Kina, särskilt om man övar gong fu cha (den Kinesiska teceremonin) då ska man tvätta teet innan man brygger första omgången man dricker.
 
Jag rekommenderar att man testar att tvätta teet och ser om det är något för en, själv blev ja tex förälskad i pu-erh efter att jag började tvätta te.
 
Pu-erh smakar bäst om man tvättar det först.
Kina, Svart te, Te, gong fu cha, pu-erh, tvätta te,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej