Jag har ju tidigare skrivit om grönt te, svart te, olika tesorter och vad te är nu fortsätter jag till oolong.
 
Oolong är te som har fått oxidera delvis efter att bladen plockats. Så man kan kalla det en blandning mellan svart te och grönt te. 
Bladen, som ofta är lite större blad, längre ner på plantan plockas och rullas sedan så att dom krossas lite lätt. Sedan får dom oxidera en stund. Hur mycket man låter teet oxiderar beroende på om man vill ha ett mörkt oolong eller ett ljust oolong. 
 
Sedan hettas det upp och torkas. Vissa oolong teer lagras också vilket inte hör till vanligheterna.
 
Oolong är väl inte det vanligaste teet här i väst men det är inte helt ovanligt heller. Smaken är väldigt olika beroende om det är en ljus oolong eller en mörk oolong som man dricker. Ett ljust oolong är ofta ganska frisk i smaken med toner av frukter, blommor och örter medan en mörkt oolong har ganska kraftig smak med toner av kaffe, torkad frukt, kakao och svart te. Såklart finns det undantag men generellt brukar oolong ligga åt det hållet i smaktonerna. Oolong passar ofta utmärkt till torkad eller färsk frukt eller bär. Särskilt mörkare oolong passar till torkade aprikoser enligt mig.
 
Oolong är extra gott att brygga i skål eller tex gong fu cha en liten tesil passa det däremot inte att bryggas i eftersom tebladen är så stora.
 
Oolong bryggs oftast i mellan 80 och 90 grader varmt vatten, i 3-5 minuter. För en kopp på ca 2 dl behövs oftast 2 tsk te.
 
Alishan ett oolong från Taiwan 
 
Jag själv gillar oolong, särskilt ljusa oolonger men mörka oolongteer kan vara riktigt gott också. Det är väl det som är så kul med oolong, det varierar så mycket.
 
Feng huang milan dancong ett oolong från Kina

Brukar du dricka oolong? Vad tycker du om oolong?
oolong, tesorter,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Skogsraah ☾

28 Jul 2015 17:29

Intressant! Tror inte att jag har druckit det.

enklaknep - inspiration för briljant människor

01 Aug 2015 18:38

Jag har inte testat det teet, men nu ska jag leta upp det och testa det. Fantastisk blogg du har om te. Jag dricker mängder av te.

Ha en fantastisk kväll

Kommentera

Publiceras ej