Det är sällan jag dricker smaksatta teer men det händer då och då. När jag väl gör det blir jag alltid förvånad över att teet har så platt smak. Det luktar jättemycket men när man väl smakar så smakar det ofta inte mycket alls.
Det gör förmodligen det eftersom de flesta smaksatta teer är smaksatta med aromer som sprayas på teet och inte blommor, frön eller liknande. Då det finns sånt tillsatt är det ofta bara för syns skull.
 
Undantag finns såklart, ofta är det mycket bättre om själva teet har bra kvalité. Då finns det där djupet i smaken som jag är van vid i osmaksatta teer. Exempelvis gillar jag den Earl Grey som jag har i min butik.Traditionellt smaksatta jasminteer är också på ett annat sätt och även exempelvis lapsang och vissa masala chai (dom med mycket kryddor och lite eller inga aromer).
 
En annan sak som jag blir förvånad över då jag dricker smaksatt te är att jag ofta inte kan använda samma te flera gånger. Förmodligen sköljs alla aromer av första gången så det som blir över är i bästa fall ett halvbra grundte.
 
Faktiskt tänker jag gå så långt som att säga att osmaksatta teer smakar mer än smaksatta, då dessa luktar så mycket emrän vad dom smakar.
 
Men själva lukten kan ju vara mysig i sig så det finns ju positiva saker även med smaksatta teer.
 
Har du reagerat på skillnaden mellan smaksatt te och osmaksatt te i hur djupa dom är?
Photo by Igor Miske on Unsplash
 
osmaksatt, smaksatt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej