Ofta då man börjar prata om koffein i te så märker man att det är stor förvirring i ämnet.
Vanliga felaktigheter som folk tror är tex. "Te innehåller inte koffein", "Svart te innehåller koffein men inte grönt", "svart och grönt te innehåller koffein men inte vitt te", "Koffein finns bara i kaffe, det heter tein i te" eller liknande.
 
Så jag tänkte räta ut lite frågetecken här och nu. Allt te (dvs det som kommer från Camellia sinensis allt annat är örtte) innehåller koffein. Koffeinet är inte tillsatt i själva drycken utan det finns naturligt i plantan. Man kan däremot ta bort det mesta av koffeinet ur te med div olika metoder men det är inte vanligt att sånt te säljs i Sverige.
 
De olika tesorterna har däremot olika mycket koffein i sig, det beror delvis på de olika produktionssätten men även på andra saker då tex växtområde, ålder på skördade blad och en hel del annat också påverkar koffeinhalten i ett te.
 
Generellt kan man säga att det ser ut såhär (jag har lagt till kaffe som referens.)
 

Mg koffein per 2 dl dryck (när det gäller matcha är det 1 tsk matcha)

Vitt te 25-45 mg 

Gult te ca 30 mg

Grönt te 30-60 mg

Oolong 40-65 mg

Svart te 50-75 mg

Matcha (2g) ca 70 mg 

Kaffe 125-170 mg

Källa Caffeine informer och choice organic teas, teaguide.

 

Som ni ser så är det mindre koffein i te än i kaffe och det är tex mindre koffein i vitt te än i svart te så det finns ju lite grund i de påståenden som florerar. Men det kan vara bra att veta att det finns koffein i vitt te även om det är lite om man tex har någon sjukdom som gör att man måste utesluta koffein helt.

Om ni undrar varför pu-erh inte finns med så är det för att jag inte hittat info om koffeinhalten i pu-erh, hittar ni det får ni gärna säga till.

Tein som jag tog upp tidigare är ett gammalt namn på koffein från te, men när man kom fram till att det var samma ämne varesig det kom från kaffe, te, kakao eller annan källa så fick allt heta koffein helt enkelt.

Örtteer som tex rooibos (ofta kallat "rött te") är oftast koffeinfria men det finns örtteer med koffein (tex yerba mate).

Vill man minska på koffeinhalten litegrann kan man testa att tvätta teet tebladen fäller nämligen ut mest koffein första gången man brygger. Brygger man länge så fälls också mer ut så man behöver ju inte låta teet stå och dra i en evighet heller. Det blir ändå sällan gott.

 Jag hoppas det var ett intressant inlägg :) ha en bra dag.
Camellia sinensis, Grönt te, Svart te, Te, gult te, koffein, matcha, oolong, tein, tvätta te, vitt te, örtte,

Liknande inlägg

1 kommentarer

aida

10 Jan 2015 11:43

Vilket bra inlägg! Jag älskar tekoppen, har kikat på de kopparna i flera år på second hand affärer men har aldrig köpt någon.

Svar: Tack, själv hade jag det lätt för mig ang kopparna. Dom är ärvda av farmor så jag behövde inte bestämma mig om jag skulle köpa dom eller inte :)
Linnea

Kommentera

Publiceras ej