Jag skriver ju då och då om hur viktigt förvaring är. Idag blev jag själv påmind om detta. 


Imorse när jag skulle bestämma vilket te jag skulle dricka hittade jag en lös tepåse av den sorten man fyller själv. Denna var redan fylld, antagligen sen någon resa, och låg bland kryddorna. Eftersom jag misstänkte att den legat där ett tag tänkte jag att det är nog bäst att dricka upp det. 

Jag såg på påsen att det var ett bladte och när jag luktade på det så kände jag en tydlig doft av kryddor. Då var det klart, tänkte jag. Det är masala chai.
 
Så jag kokade upp hundra grader varmt vatten och hällde det på teet. Då märker jag att det blir grönt istället för brunt i koppen. Det var inte alls masala chai utan bai sha lu. Bai sha lu ska inte ha hundra grader utan åttio grader, vilket resulterade i ett minst sagt mindre välsmakande te. 

Så, ett tips är att förvara teet rätt. Jag talar med egen nyss påmind erfarenhet 

Liknande inlägg

1 kommentarer

Hanna

25 Feb 2017 09:01

Jag älskar te men tillhör nog den "tråkiga skaran" (mina ord) som föredrar fruktiga teer.

Svar: Smaken är ju som känt delad :) dessutom ändras den övr tid, när jag var yngre så älskade jag fruktiga teer också (jag gillar det även nu om det är osmaksatta teer som är fruktiga men dom är inte så jättevanliga)
Linnea

Kommentera

Publiceras ej