Jag har länge drömt om ett tehus.
 
Nu låter det som om jag äntligen skulle ha fått ett men så är det inte men jag tänkte berätta lite om min dröm, min dröm är flera år bort fortfarande.
 
Min dröm är att ha ett tehus som består av tre rum och antagligen en korridor (för att få det att flyta ihop). Ett rum på 1½ el 2 tatamimattor (3-4 kvm), ett rum på 4 el 6 tatamimattor (8-12 kvm) och en Mizuya (kök). Såklart med tillhörande veranda och roji (teträdgård). Men det skulle gå att ha så litet som 2 tatamimattor med ett litet Doko (skåp som ersätter Mizuya).
 
Exakt hur det blir vet jag ju inte än däremot, jag vet ju inte ens var det ska vara isåfall. Men jag har funderat länge på tekniker och material som jag ska använta. Jag vill tex inte bara använda japanska material då det inte blir så värst wabi sabi här så tex så funderar jag på ett spåntak med taknäver under, iallafall efter kanten så att det ser ut som att det är taknäver under allt om jag inte skulle kunna på tag i taknäver. Men jag tror att resten får iallafall delvis platsen bestämma.
 
Jag går redan omkring och drömmer om vissa platser som skulle passa, eller iallafall vara vackra att sätta ett tehus på (tex korpberget) men om det blir det vet jag inte.
 
 
 
Så än så länge är det en dröm men när jag börjar arbeta på mina planer så får jag skriva om det i bloggen också :)
Cha no yu, Drömmar, chado,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Anonym

01 Jul 2016 05:13

vilken härlig blogg!

Svar: Tack :)
Linnea

Rebecca Friedrich

01 Jul 2016 20:58

Mysig blogg!

Svar: Tack
Linnea

Kommentera

Publiceras ej