Jag tänker ibland att folk kanske tycker att det är konstigt att jag har en blogg om "bara nått som te" vilket är förståeligt om man bara dricker te som vilken dryck som helst eller till och med inte dricker te alls.
Men för mig är te mer än en dryck, ja kanske till och med mer än en hobby.
 
Te är inte bara en halv vattnig ljummen vätska i en gammal fläckig kopp. Te är ett sätt att resa världen runt utan att lämna huset, ett sätt att uppleva andra kulturer och traditioner. Te är ett sätt att utmana sina smaklökar för att lära sig att känna igen smaker man kanske aldrig stött på förut. Te är något som utmanar en intellektuellt, som lär en fakta och tankeställningar man aldrig tidigare stött på. Te är ett sätt att träna sin kropp så att man kan hälla upp te perfekt utan att spilla en droppe, eller att vispa till skum i en skål med matcha. Te är ett konstverk i varje kopp, varje skål, varje tekanna. Te är att känna historiens vingslag.
 
Te är allt detta och ännu mer även om det är något så vanligt som Earl Grey.
Därför så kan jag ha en blogg och aldrig ha slut på något att skriva om, även om tiden tyvärr inte alltid finns.
 
 
Te,

Liknande inlägg

1 kommentarer

MissMagic

01 Feb 2016 00:26

Jag förstår vad du menar helt! Te är grymt mysigt och har så mycket intressant historia. Jag tycker det är coolt att asiatiska alkemister ansåg att te var en ingrediens i det mytomspunna livselixiret som kunde ge evigt liv. :) Bloggade faktiskt en gång om all magisk tro om te (https://missmagicgirl.wordpress.com/2011/09/08/den-magiska-kraften-i-te/)
Tycker det är en riktigt fascinerande dryck. Och din blogg är jättebra! :)

Kommentera

Publiceras ej