Många säger ju att dom inte gillar grönt te men ofta har jag märkt att dom inte brygger det rätt vilket kan ge en hemsk smak om man har otur.
 
Några saker som är viktiga då man brygger te är bland annat temperaturen och tiden man brygger det så här nedan har jag skrivit ett bryggningsschema. Tänk däremot på att det är generella tips vissa teer ska dra i hetare/svalare vatten eller i kortare/längre tid. Ens personliga smak kan också spela in min man vill tex ofta brygga teer svalare än rekommenderat och jag vill gärna låta teet dra en liten stund längre än rekommenderat. Men köper man ett te och man inte får veta hur man ska brygga det kan man först testa att följa de allmänna tipsen.
 
Tesort              Temperatur           Tid                    Mängd te              Antal bryggningar*
 
Grönt te            70-80 grader        30 sek-2 min     2 tsk/kopp**         2-4 st
 
Svart te             95-100 grader      2-3 min              1 tsk/kopp           1 st
 
Vitt te                70-80 grader        1-5 min               2 tsk/kopp           2-4 st
 
Oolong              80-90 grader        2-5 min              2 tsk/kopp            2-5 st
 
Gult te               70-80 grader        2-3 min               2 tsk/kopp           2-4 st
 
Pu-erh               100 grader           2-5 min               3-4 gram/kopp    2-4 st
 
Örtte***             100 grader          5-15 min               2-3 tsk/kopp       1 st
 
* olika teer kan man också brygga olika många gånger
** en kopp är ungefär 2 dl te ev lite mer
*** Här kan det skilja mer.
 
Sencha Kyoto som bryggts i ca 70 grader varmt vatten i ca 30 sek.
Grönt te, Koppar, Svart te, Te, gult te, oolong, pu-erh, vitt te,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Saffran

29 Oct 2014 08:57

Helt underbart - hamnar definitivt bland bokmärkena på min dator ^^

Svar: Vad kul :)
Linnea

Kommentera

Publiceras ej