Många kan bli lätt chockad då jag skriver om teer som kostar 300:- eller mer per hekto (och då kan te gå upp till betydligt högre priser också). Men det behöver inte vara så dyrt med några små tips.
 
 
Tillfället är allt!
 
Jag verkligen älskar te men även fast jag gärna dricker ett te för 300:- + per hekto så dricker jag inte det till vardags. Lite på samma sätt som en vinälskare inte dricker det allra finaste vinet till vardags heller. 
De finare teerna sparar jag tex till jag har något att fira, till någon extra fin middag, till sällsynta tillfällen av vardagslyx och liknande.
Jag dricker inte finare teer då jag tex är förkyld (och inte kan känna smakerna), när jag sitter vid datorn och jobbar, till vardagsmat osv.
 
 
Brygg teet flera gånger!
 
Näst intill alla finare teer går att använda flera gånger. Åtminstånde 3-5 gånger vissa fler än 10 gånger! Då blir ju ett te snabbt billigare. Redan vid en extra gång så blir teet hälften så dyrt jämfört med att bara brygga det en gång.
Faktum är att det är nästan bara sämre teer som bara går att använda en gång.
 
 
Smått är gott!
 
Det blir lite svårt däremot att använda samma te 5 gånger om man använder en kopp på 5 deciliter, vilket inte är helt ovanligt. Det är däremot mycket enklare om man minskar ner på koppstorleken och storleken på tekannan. Dricker jag fina, eller bara halvfina teer som jag kan använda flera gånger använder jag oftast en tekanna som rymmer 1½ dl. Kopparna jag använder då rymmer aldrig mer än ½ deciliter. Då minskas helt plötsligt mängden te ner från 2½ liter till 7½ deciliter. Du njuter inte av smaken mindre för att du dricker mindre utan snarare tvärt om.
 
 
Sist men inte minst
 
Glöm inte att det är bra att unna sig något gott ibland.
Te är ju optimalt då för det är både fritt från kalorier och dessutom billigt jämfört med andra fina drycker. Ett fint te på 300:- hektot kostar bara 1,8:- till 9 :- på 2 deciliter beroende på om du brygger det fem gånger eller en gång. Det får du inte ens ett halvdant vin för.
 
Så kom ihåg, du är värd ett bra te
 
 
fina teer, tips,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej