Vattnet är ju den största delen av te och man vill ju att det ska vara fräscht. Då vill man kanske inte koka det i en vattenkokare som ser ut som jag vet inte vad inuti. Ofta tror man kanske också att man behöver köpa en ny vattenkokare men innan du gör det, testa att rengöra den du har först. Den blir som ny.
 
Såhär gör jag.
 
Detta behöver du: En smutsig vattenkokare, en fuktig trasa, vatten, ättika och/eller citronsyra.
 
  1. Häll i vatten i vattenkokaren med ättika och/eller citronsyra (jag använder båda, för jag har det alltid hemma, testa med det du har hemma), koka upp vattnet.
  2. Diska ur vattenkokaren (utan diskmedel) och skölj ur.
  3. Gör eventuellt om steg 1 och 2 ifall det behövs
  4. Koka upp nytt vatten för att få bort smaken av "rengöringsmedlet", detta kan ta några omgångar. Om du sparar på vatten så kan du använda det som diskvatten. Skölj insidan.
  5. Dra ut kontakten och torka utsidan med en fuktad men väl urvriden trasa. Kan du ta bort kalkfiltret så kan du diska det för hand.
Färdig. Nu var inte min vattenkokare jättesmutsig men den ser som ny ut igen
 
 
citronsyra, husmorstips, tips, vattenkokare, ättika,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej