Detta är lite av en fortsättning på gårdagens inlägg som handlade om vilket te som är bra för nybörjare.
En annan fråga jag ganska ofta få är "Hur kan jag börja gilla te" eller liknande frågor.
 
Även här är det lite beroende på varför du inte gillar te men jag ska försöka att ge några tips.
 
 
  • Bra kvalité! Det är skillnad på te och te. Te av bättre kvalité smakar bättre helt enkelt. Visst delvis är det en smaksak, gillar du inte pu-erh alls så kommer du kanske inte gilla pu-erh även om det är en bra kvalité. Ofta kostar kvalité lite mer men vanligtvis kan du använda samma omgång te flera gånger och på så sätt få ner priset per deciliter färdigt te. Räknar du på det blir det inte heller så mycket då te är drygt. Exempelvis så kostar 1 dl färdig Alishan ungefär 1:- * och det är i nuläget mitt dyraste te i butiken. Dessutom så får du mer kvalite för pengarna för en tebutik på nätet.
  • Hitta rätt te: Även om jag tror att det finns något te där ute för alla eftersom te är så varierat så gillar alla inte allt te. Inte ens jag gillar allt te som jag smakar. För att hitta rätt te så kan du blandannat kolla in inlägget om te för nybörjare. Du kan också köpa små förpackningar av teer för att spara pengar. Visst det är ofta dyrare än storpack men om du inte gillar teet så slipper du slänga massa te om du inte gillar det. Många tebutiker på nätet skickar ofta dessutom med prover till kunder. Ungefär nog för en kopp för att kompensera att man inte kan kolla på samma sätt som i fysiska tebutiker.
  • Bra vatten! Allt vatten är lika? Nja hur ditt vatten smakar spelar stor roll på hur ditt te kommer att smaka. Hårt vatten smakar tex inte lika gott när det gäller te. Såklart gör inte heller vatten med konstiga bismaker det heller. Det kan vara värt att köpa ett vattenfilter eller liknande om du inte har det bästa vattnet. Jag har skrivit lite om vatten tidigare som kan vara värt att läsa om du tror att vattnet är ditt problem.
  • Rätt temperatur: Rätt temperatur är väldigt viktigt när det gäller te. För hett vatten gör bland annat att beska ämnen löser sig enklar i vattnet och du bara får en besk bryggd. Vissa teer ska faktiskt ha så låg temperatur som 40 grader! Även fast mellan 70 och 90 grader är betydligt vanligare. Undrar du vilken temperatur ditt te ska tillagas i? För något år sen skrev jag faktiskt ett inlägg med ett generellt bryggningsschema som du kan kolla in.
  • Rätt tid: även tiden spelar stor roll på smaken. Det är i princip bara kallbryggt iste där de bittra smakerna inte löser sig i vattnet även efter lång tid. Även när det gäller tiden kan du kolla in bryggningsschemat jag nämde tidigare.
  • Eget tycke. Såklart spelar eget tycke in när det gäller att gilla te, både när det gäller att hitta rätt te och tex vilka tillbehör du gillar och du vill ha 5 grader varmare än rekommenderat om just ditt favoritte passar till din favoritchoklad osv. Det är bara att testa sig fram för att se vad som passar för som tur är så är vi alla olika.
Jag hoppas du blir lite hjäpt med detta, om inte? Skriv en kommentar och fråga mer, eller skriv även om du blev hjälpt det är alltid kul att höra vad ni tycker.
 
* Räknat på att du använder samma teblad 5 gånger vilket du mycket väl kan göra med Alishan
 
Te, börjadrickate, kvalié, temperatur, tips,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej