Nu finns det ju 100tals anledningar till att älska te men här tänkte jag lista top 5 anledningar till att jag älskar te.
Det är inte i någon specifik ordning då det kan ändras lite från dag till dag.
 
  1. Smaken: Vad annars kan ha så många nyanser och kan vara allt från ytterst mild till kraftig smak. Alla nyanser från blommigt, gräsigt, fruktigt, smak av jord, läder, kaffe, kakao, lakrits ja allt möjligt utan att ens vara smaksatt!
  2. Att kunna resa: Med vad annars kan man resa världen runt utan att lämna vardagsrummet? Resa i både tid och rum från uråldiga tider i Kina eller Japan som en teceremoni till det mest morderna från New York som matchaglass!
  3. Aldrig fullt lärd: Jag älskar att lära mig och då är ju te perfekt för man kan aldrig lära sig allt om te, jag kommer fortfarande lära mig om te då jag är 90, förutsatt att jag lever så länge då :) 
  4. Ceremonin: Att sträva till det yttersta för att försöka göra en rörelse perfekt, att kunna se på teet eller käna på doften när det är färdigt eller att bara meditativt gå in i en rörelse som man gjort tiotals gånger förut är underbart.
  5. Fest för alla sinnen: Nu har jag egentligen tagit upp ett sinne redan, men alla sinnen är ju med då man dricker te. Du hör när du häller upp vattnet, du känner doften av te sprida sig, du känner värmen av teet genom koppen, att teet svalkar din mun. Du smakar på alla tonerna i teet. Till och med balansen är med när du ska hälla upp teet, föra koppen till munnen eller bristen på balans om du råkar ha sönder något.
Det är de 5 viktigaste anledningarna för mig. Såklart finns det fler, det kan vara lugnet då man tar sig en kopp te, sällskapet om man dricker det socialt, hälsoaspekten och mycket mer. Så fyll gärna på i kommentarerna om varför du älskar te
 
 
#HappiChallenge
#HappiChallenge, Happichallenge, Teatime, kärlektillte,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej