Då och då har jag tidigare haft föreläsninagar om te som också innehållit provsmakningar. Detta var då innan jag var företag och då ansåg jag mig själv ganska kunnig om te.
 
Nu kommer jag om mindre än en månad att hålla min första provsmakning som företagare och helt plötsligt känns det som att jag inte kan något alls.
Jag vet ju att det inte är sant, jag kan mer än dom flesta om te men nu när jag inte längre kan kalla der för "föreläsning/provsmakning på amatörnivå" så känns det som om det förväntas mer av mig.
 
Att det folk förväntar sig att te är, är något helt annat än vad jag visar att te är gör det inte bättre. De flesta som kommer på mina föreläsningar/provsmakningar uppfattar te som blad + smaksättning som man tillsätter vatten på istället för en värld av smaker och det är till och med utan smaksättning.
 
Jag kan däremot inte komma på något negativt som någon sagt till mig om mina föreläsningar/provsmakningar förutom möjligen att dom blev lite besviken av att jag inte säljer te (men det gör jag ju nu som tur är) eller att teet inte smakar något (om vitt te oftast).
 
Det som är helt nytt denna gång, förutom då att det bara är en provsmakning är att jag tänker brygga teet enligt gong fu cha, både för att det ska bli mer av en upplevelse och för att teet ska smaka så bra som möjligt.
 
Jag hoppas det går bra, ni får hålla tummarna för mig :)
 
Vad skulle du vilja smaka för te på en provsmakning?
Föreläsning, företaget, gong fu cha, provsmakning,

Liknande inlägg

3 kommentarer

Skogsraah ☾

13 Sep 2015 19:33

Vad roligt!

Emelie Nilsson

14 Sep 2015 17:48

Hejsan! Jag har precis börjat att älska dricka te. Men vad brukar du ha till ditt tee. Vilket te ska man dricka om man har svårt för att sova. Samt vilket te ska man inte dricka när man ska sova.
Kram Emelie

Svar: Om du menar till som i koppen/muggen så brukar jag oftast inte ja någonting då jag vill känna de finare smakerna i teet, skulle jag däremot vara förkyld så hamnar honung i teet men då är ju smaksinnet ändå påverkat.
Till teet brukar jag annars ha vanlig mellanmålsmat som mackor el liknande, viss mat tex sushi dricker jag alltid te till tex. Men ibland väljer jag vad jag äter till för att det ska passa ihop med just det teet tex torkad frukt passar ofta, tex torkade aprikoser passar ganska ofta till oolong, choklad kan passa till de mesta teer också, Då kan det vara speciellt gott att passa ihop bitter choklad med sötare teer och tvärt om.

Te är bäst att undvika då du ska sova om du är känslig för koffein (jag har ett inlägg om koffein i te om du vill läsa mer) men är du inte känslig för koffein kan du dricka vitt te som även innehåller ett lugnande ämne.

Det finns däremot många lugnande örtteer tex kamomill, lavendel, humle (extremt bittert), citronmeliss, johannesört (används inte tillsammans med medicin om inte du kollat med läare först) etc.

Är du känslig för koffein så ska du undvika alla teer då du ska sova (då alla teer innehåller koffein) och bland örtteer finns det också tex yerba mate som innehåller koffein. Annars har jag inte jättekoll på örtteer men det finns ju en hel del lugnande att välja mellan ändå :)
Linnea

Elin

25 Sep 2015 20:27

Vad spännande det lät! Var håller du dessa provsmakningar/föreläsningar någonstans? :)

Svar: Lycksele, kanske i Umeå nån gång också då jag fått intresse därifrån och Storuman har jag haft några gånger också :)
Linnea

Kommentera

Publiceras ej