Senaste inlägget om detta experiment hade jag plockat rallaros och lagt det för att vila över natten för att göra "Falskt te".
 
Dag två fick det tyvärr vila igen då jag blev sjuk men dag 3 så kunde jag fortsätta.
 
En del av tre knådade jag och mosade och la på en tallrik för att oxidera. Detta blötte jag då och då för att det inte skulle torka för snabbt och detta blev gjort lite likt oolong eller vad man kan säga. Sedan torkade jag detta.
 
Andra delen av tre la jag ner i en plastpåse, klämde ut så mycket luft som möjligt (så detta mosades också), förslöt påsen och lade det på ett relativt varmt ställe i 3 dagar för att sen torka det.
 
Tredje delen av tre gjorde jag samma som ovan fast lät det ligga i plastpåsen i 5 dagar.
 
Från vänster till höger, fermaterat i 5 dagar, fermaterat i 3 dagar och "oolong". Det längst till vänster håller fortfarande på att fermatera.
 
Nu håller jag på att testa det och detta är vad jag tycker.
 
"Te" nummer ett: Smakar ungefär som doften av rallarros (bladen) blandat med hö, inte så gott med andra ord.
"Te" nummer två: Smakar lite som ett dåligt svart te med toner av rallarros, inte riktigt svart te men ändå likt. Denna blev godast.
"Te" nummer tre: Smakar ungefär som "te" nummer två fast svagare.
 
Från vänder till höger, både när det gäller de torra bladen (på runda tallrikar), de bryggda bladen (fyrkantig tallrik) och drycken (kopparna). Fermaterat i 5 dagar, fermaterat i 3 dagar och "oolong".
 
Summan av kardemumman, jag kommer nog att testa det här igen men bara låta bladen vila i en natt inte två.
falskt te, rallarros, örtte,

Liknande inlägg

4 kommentarer

Skogsraah ☾

16 Aug 2015 14:07

Kul experiment!

Hanna

17 Aug 2015 09:02

Vad spännande att göra eget te!

Elin

17 Aug 2015 21:31

Häftigt! Vore kul att ge bort något sånt i present. Personligt och uppskattat :)

http://siliiins.blogg.se

17 Aug 2015 22:49

Åh så kul! Jag som är galen i te ! :-)

Kommentera

Publiceras ej