Det finns massor av saker som på ett eller annat sätt hänger ihop med te som jag vill göra innan jag dör.
 
Det finns bland annat massor av teresor jag skulle vilja göra. Jag skulle vilja fara till Kina och både besöka Yixing i norra Kina och fara på flera olika platser i södra Kina tex Dragonwell och Pu-erh.
Jag skulle vilja resa efter iallafall en del av tea-horse road (Kina-Tibet-Indien), men då den är ca 4000km lång så tvilvar jag på att jag skulle klara av att färdas hela, särskilt eftersom vissa delar är väldigt farliga och kan endast färdas till fots.
Jag skulle vilja fara till Korea och studera deras tekultur närmare och fara till Japan och vara med på flera teceremonier, bland annat en snö teceremoni och en sakura teceremoni.
Jag skulle vilja fara till Indien och uppleva deras tekultur personligen.
Jag skulle vilja fara till Scottland och den teplantage som finns där.
Jag skulle vilja fara på temässor världen över bland annat world tea expo (USA).
 
Jag skulle också vilja testa flera olika teer, tex tibetanskt smörte (Jag kan inte lova att jag skulle gilla det färemot), Testa Kokeicha, "monkey picked" oolong, fler slags lagrad oolong, 15 årig pu-erh eller heldre äldre, Fler teer från Indien, finare matcha, lila te från Afrika etc. Eller ja, alla teer i världen ;)
 
Det finns massor av tetillbehör jag skulle vilja skaffa som tex så att jag kan utföra en cha no yu, ett "sommarset" för cha no yu (den chawan jag har just nu är en vinter chawan), en yokode kyusu och säkert mer men det är vad jag kommer på i nuläget.
 
Jag har massor mer jag vill lära mig om te också, man blir ju aldrig färdiglärd när det gäller te så jag har att göra när det gäller kunskap.
Jag skulle vilja lära mig mer om cupping, gong fu cha, cha no yu och även te generellt. Kunskap väger som tur är inte tungt.
 
Jag har dessutom flera "udda" saker jag vill göra.
Jag skulle vilja odla te om så bara en i kruka inne, jag skulle vilja bygga ett japanskt tehus, jag skulle vilja skriva några böcker om te, jag skulle vilja bygga ett temuseum, jag skulle vilja starta en teförening, jag skulle vilja starta en tävling i te och gala i te.
 
Såklart vill jag även att min tebutik flyter på och den dagen det blir en fysisk tebutik hoppas jag att den kan bli en mötesplats för teälskare.
 
Lila te, men detta är från Kina
 
Har du några drömmar om te? Det skulle vara kul att höra, även om det är betydligt mer normala drömmar än mina.
Drömmar,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Hillevi

27 Apr 2016 00:37

Jag har börjat titta på att åka till portugal och azorerna i sommar. Läste att azorerna har teodling(enda i EU) så det lät ju intressant!! vet du något om det? :) /Hiffle

Svar: Det är inte enda odlingen i EU längre, Skottland har också en teodling (Världens nordligaste) men den är väldigt ny. Det finns även i andra ställen i Europa (Turkiet) och har till och med funnits i Sverige (Under Carl von Linnes tid). Teodlingarna i Portugal (Azorerna) ska om jag minns rätt främst producera ganska lågkvalitativt svart te men det var länge sen jag läste det så det kan ha ändrats. Du får ta några foton om du hinner/kan :)
Linnea

MissMagic

02 May 2016 19:31

Åh vilket härligt inlägg! Te är verkligen mer än bara en dryck. Det finns så mycket kultur och upplevelser kring te :) Det är fantastiskt :)
Jag skulle gärna vara med vid en tecermoni i japan. Vore så spännande och intressant :)

Kommentera

Publiceras ej