Just nu så håller jag på att läsa "The ancient tea horse road" och då fick jag ett sånt extremt sug efter pu-erh.
Jag hade inget att dricka hemma just nu trodde jag men då kom jag på att jag hade ett svart pu-erh från 2005 som jag lagrat för att testa att lagra pu-erh.
 
Zhongguo Yunnan Lincang kom i brickform på 100g. Jag bryggde 3 gram på 2 dl i en gjutjärnstekanna i 100 grader.
Första bryggningen hade en god mustig smak med toner av jord, kaffe och lite kakao, andra bryggningen har en smak av mörk oolong med extra mustighet och toner av jord. En tredje bryggning har jag inte hunnit med än.
När jag menar att det har toner av jord är det positivt, det smakar som fin jord luktar... i brist på bättre förklaring.
 
Färgen på drycken är mörk men inte kolsvart och riktigt vacker.
 
Det är definitivt ett te jag kommer njuta av.
 
 
 
2005, Te, pu-erh, the ancient tea horse road, zhongguo yunnan lincang,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej