I förrgår var jag i Umeå för första gången på evigheter. Det var tänkt att vi skulle äta middag på en Indisk restaurang (som för övrigt serverar masala chai) och när vi nästan var framme läser vi på en skylt "Eastern teahouse". Såklart var jag tvungen att kolla in det så vi bad om att få kolla på menyerna (jag har massa matallergier och intolleranser så att hitta nått som jag kan äta är svårt) sen så satte vi oss för att beställa.
 
Under tiden vi väntade på maten så gick jag och beundrade alla fina pu-erh kakor, kung fu cha teseten och allt annat fint. Vi sparade vinlistan som också hade en hel del teer och annat i sig så att jag skulle kunna beställa nått efter maten.
 
 
 
Maten var underbar, till och med svärmor (som främst gillar husmanskost) hittade nått hon tyckte var gott.
 
 
Sen när de flesta ätit klart (jag fick maten sist så jag åt fortfarande) åkte min man och svärmor iväg för att köpa en (underbart söt) bonnkatt medan jag och min lillasyster beställde efter ett te. Det blev ett  Xihu Longjing Innan Guyu (grönt te). Det kostade 89:- och jag valde det för att jag var ganska säker på att min lillasyster skulle gilla det.
 
Sen så kom servitrisen och till min glädje och förvåning så kom hon och bar på en tebricka med ett kung fu cha teset på. Jag trodde inte att det skulle vara ett riktigt tehus så utan en försvenskad variant ungefär som fyra små rätter.
 
 
Själva utförandet av teceremonin var inte som jag läst om, vilket är ganska logiskt med tanke på hur stort Kina är så borde det finnas olika varianter. Servitrisen kunde inte heller vara hos oss hela tiden utan fick göra andra saker också men med tanke på att hon var ensam servitris så förstår jag att hon fick göra det och skulle hon varit värd eller vad man nu vill kalla det hela tiden så skulle nog det kostat mycket mer.
 
 
Teet var jättegott, Vi är båda överens om att tredje bryggningen var godast och första bryggningen kom sist. Vilken som kom på andra, tredje och fjärde plats är vi däremot inte överens om.
 
Jag kommer definitivt fara dit igen, om jag inte far dit för att äta lunch eller middag så blir det till mellanmål helt enkelt.
 
Det var en helt underbar upplevelse och jag blir alldeles upprymd då jag tänker på det :)
 
Blev ni sugen att åka dit själv så ligger tehuset på Vasagatan 10 i Umeå 
Det finns både dyrare och billigare teer. Sen förutom grönt te så finns pu-erh (som där kallas svart te, som det gör i Kina), blommande te och några som kallades grönt som jag tror kan ha varit oolongteer.
 
Har du varit på en kung fu cha teceremoni?
Blommande te, Grönt te, gaiwan, gong fu cha, pu-erh, teahouse,

Liknande inlägg

3 kommentarer

Urhästen ✿ En blommig häst.

24 Jun 2015 17:50

Vilken underbar servis!

Elin

25 Jun 2015 19:19

Vad mysigt det ser ut!

Frida

30 Jun 2015 18:29

Ser riktigt trevligt ut! :D

Kommentera

Publiceras ej