En annan bloggare som jag brukar läsa frågade för några dagar sen vad ens favoritkopp är och min favoritkopp (inte teskål för det har jag redan skrivit om) är en gaiwan i yixinglera.
 
För er som inte vet vad en gaiwan är så är det en kopp med fat och lock men utan öra som kommer från norra Kina. En gaiwan kan man både dricka ur direkt och då gärna med tebladen i koppen, man använder locket som "sil". Eller som en tekanna. Nu rymmer en gaiwan bara ca 1 dl så man får ha ganska små koppar till en gaiwan om man använder den som tekanna så oftast dricker jag ur den direkt.
 
 
En gaiwan är också praktisk eftersom den håller värmen ganska länge, det var därför vi köpte hem vår första, för min man (som lätt ka glömma sin tekopp) tyckte att det var intressant att testa en kopp med lock.
 
Vi har gått igenom några gaiwan genom åren (delvis för att jag är klumpig) och just nu har vi bara 2 stycken som är hela (har ägt 5 stycken), en i yixinglera och en i porslin som har ett motiv som ändrar färg då den blir varm. Jag föredrar den i yixinglera eftersom lera gör så att den känns mer "levande".
 
 
Vad är din favorit tekopp/mugg?
Chawan, Kina, Koppar, Te, Teskål, gaiwan, yixing,

Liknande inlägg

4 kommentarer

josefin

27 Oct 2014 00:27

Det här har jag helt missat, vart hittar jag dessa koppar? =)

Svar: Jag har bara hittat dom på house of tea och sett dom säljas utomlands (men så feg som jag är så vågar jag inte köpa från utomlands). Men det kan kanske finnas på andra ställen också, skulle man hitta en Kinesisk inredningsbutik med porslin skulle det kunna finnas där tex.
Linnea

Frida

28 Oct 2014 09:13

Vad läckra dem var, inte sett innan tror jag :)

Varga

31 Oct 2014 14:17

Åååh vilka mysiga! Jag skulle vilja ha en kopp som skiftar mönster/färg också, även om jag som du brukar föredra koppar i lergods.. :)

Anne-Li

18 Feb 2015 15:40

Vilken annorlunda blogg. Själv tycker man inte alls om te.

Svar: Tack (det var positivt även om du inte tycker om te gissar jag :) )Alla kan ju inte tycka om te men jag kanske kan övertyga dig om annat ;) Vad tycker du annars om?
Linnea

Kommentera

Publiceras ej