Idag hade jag tänkt tipsa om en bra bok om te som heter "Te, från sencha till lapsang".
 
Boken är skriven av Petter Bjerke och Vernon Mauris (för er som inte vet vem det är så är det te experten och ägaren av The tea centre of Stockholm) och är utgiven 2008, men även om den inte är nyutgiven så är den riktigt bra.
 
Boken handlar om det mesta man kan vilja läsa om te om man inte vill läsa lite djupare om ett specifikt ämne inom te. Till exempel så står det hur man brygger te bäst, om teets historia, vad som skiljer de olika tesorterna åt, de olika traditionerna världen över osv.
 
Den har också nästan 100 teer som det finns namn, bild och beskrivning av vilka får en att testa dom teerna på direkten. Boken har också massor av fina bilder som gör att man önskar att man hade dom sakerna som visas på bilderna på direkten.
 
Jag tycker boken är bra och skulle jag måsta välja bara en bok som handlar om te lite mer generellt så skulle "Te från sencha till lapsang" definitivt vara den.
 
I "Te från sencha till lapsang" finns det väldigt fina bilder på massa olika saker från tevärlden, den här är inte lika bra men inspirerad från dom bilderna.
Har du kanske läst boken, vad tyckte du? Eller har du nån annan bok du vill tipsa om?
 
Bok, Cha no yu, Petter Bjerke, Sencha, Te, Te från sencha till lapsang, Vernon Mauris, lapsang, recension,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Stora Orchidéa ✿ Blommig häst, digital konst & företagsstart

09 Nov 2014 19:10

Haha, vilket roligt intresse att älska te! :D

Varga

14 Nov 2014 13:52

Åh, jag har aldrig tänkt på att det ju måste finnas böcker om te, den ska jag kolla in! :D

Svar: Första gången jag såg en bok om te fick jag den som julklapp om jag minns rätt.Flera av mina teböcker är faktiskt julklappar/födelsedagspresenter. Många teböcker görs det inte så mycket reklam för så man måste nästan snubbla över dom för att man ska veta att den finns.
Linnea

Kommentera

Publiceras ej