Idag har det varit en dag för Yunnan Purple bud, vilket är ett lila pu-erh som jag köpte för lite mer än ett halvår sen från house of tea och som jag testat både då och nu när jag lagrat det i 6 månader extra.
 
Om teet
Teet har växt på hög höjd i Yunnan (Kina), det är skördat 2010 och är producerat på samma sätt som grön pu-erh. Bladen man skördat är bara topparna som är lila och har därför mer antioxidanter än vanligt te. 
 
Utseende
De torra bladen har en svart/lila ton och eftersom man bara använt topparna så är inte bladen så stora och "utslagna" utan ser lite ut som små kvistar.
Det torra teet
 
De blöta bladen är gröna och väldigt jämna och fina, men man förväntade sig ju att dom skulle vara mer lila så det är lite av en besvikelse.
 
Drycken är en fin gul/grön färg som är väldigt ljus.
 
Doft
Doften på de torra bladen är ganska mild för att vara pu-erh med bara lite jordig doft med lite blommig doft inblandat.
 
Doften på drycken har en lite bitter, jordig ton. Det blommiga har försvunnit men den luktar inte illa och inte alls lika starkt som vissa pu-erh teer gör.
 
Smak
När jag testade den första gången skrev jag "Den första halva sekunden eller så är smaken söt, örtig och nästan blommig (men bara nästan) men den blir snabbt besk kraftig smak även om den inte blir för besk (enligt mig)." på en recension jag skrev då. Den har fortfarande samma smaker efter ca 6 månaders lagring men den är mycket mindre bitter redan. Jag kommer däremot lagra det ännu längre och se hur mycket bättre den kan bli. De extra antioxidanterna som finns i te med lila teblad gör te mer bittert så lite bittert kommer den nog alltid att smaka, men kanske kan det fortfarande bli lite mindre bittert med lagring.
 
Tillagning
Jag bryggde 6 gram av teet i 4 dl 100 gradigt vatten i 2 minuter efter att först ha "tvättat" teet. Även andra bryggningen bryggde jag i 2 minuter.
 Teet när det bryggs, japp det är samma som jag har i bannern.
 
Slutresultat
Det är ett gott te nu när det lagrats i 6 månader extra, förra gången var det för bittert för mig.
Däremot kan jag lägga till att jag gillar lite mer bittra smaker så är man en sockerråtta som aldrig i livet skulle dricka något som är minsta lilla bittert så är det nog inget för dom.
Jag skulle däremot inte dricka det till vardags men då och då när man vill ha något annorlunda tror jag det passar perfekt.
Kina, Yunnan, Yunnan purple bud, kinesiskt te, lila te, pu-erh, recension,

Liknande inlägg

3 kommentarer

Stora Orchidéa ✿ Blommig häst, digital konst & företagsstart

20 Nov 2014 16:47

Vad får dig att vara så intresserad av te egentligen?

Svar: Delvis är det för att det finns så mycket att lära sig (och jag älskar att lära mig saker), även om jag lär mig saker varje dag så kommer jag aldrig vara fullärd när det gäller te eftersom det finns så mycket att lära sig.
Delvis är det för att det är väldigt lugnande, varesig man dricker te på det enklaste tänkbara sätt eller om man studerar japansk teceremoni så är det lugnande.

Delvis är det för att det är så vackert, både teet medan det bryggs och div tetillbehör från världen över (tyvärr gör mina bilder inte det hela rättvist).

och sist men inte minst så är det supergott också.
Linnea

Stora Orchidéa ✿ Blommig häst, digital konst & företagsstart

20 Nov 2014 17:22

Men vad intressant. I min kommentar på bloggen nämnde du lite om företaget - kan du inte skriva lite om det och dina tankar/idéer, osv?

Svar: Det kanske låter konstigt men jag är inte riktigt beredd att berätta för "alla" än. Men jag kommer nog att skriva om det på bloggen snart, så snart jag är redo.Annars kan vi bolla idéer på ifokus.
Linnea

Josefin

22 Nov 2014 19:17

Hur länge håller ett te och hur förvarar jag det bäst? =)

Svar: Jag svarade i ett eget inlägg så det blev ganska långt :) http://tealovers.blogg.se/2014/november/te-och-hallbarhet.html
Linnea

Kommentera

Publiceras ej